Als het goed is ken je de slogan ‘1-1-2, daar red je levens mee!’ wel, maar wij merken tijdens trainingen dat lang niet alles bekend is over het noodnummer. Tijd om eens onderzoek te doen naar dit belangrijke telefoonnummer.

Europees alarmnummer
Wist jij dat 112 het Europese alarmnummer is? Een uniform telefoonnummer in alle lidstaten van de Europese Unie. Het noodnummer werkt in alle landen die in de Europese Unie zitten, maar ook in bijna alle andere Europese landen als Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk (ook na de recente Brexit). Er zijn ook een aantal landen buiten Europa die hetzelfde alarmnummer hanteren. Dat zijn Australië, China, Egypte en Canada. Als je in het buitenland 112 belt, dan krijg je de meldcentrale van het land waarin jij je bevindt.

Gratis bereikbaar
Het bellen naar 112 is gratis, dus ook als je geen beltegoed meer hebt kan je in Nederland nog het noodnummer bellen. Zelfs met een ongeldige of kapotte simkaart kan je in ons land het 112 bellen. De netwerkproviders hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen te allen tijde van elkaar overnemen, zodat je niet afhankelijk bent van het bereik en netwerk van je eigen provider. Daarnaast krijgt een noodoproep voorrang op alle andere oproepen en gesprekken.

Wanneer bel je 112?
Het noodnummer bel je in gevaarlijke, levensbedreigende of heterdaad situaties. Als iemand in gevaar is, of als iemand dringende medische hulp nodig heeft. Het blijft soms lastig om te bepalen wanneer je in een bepaalde situatie 112 moet bellen of toch een andere hulpdienst (bijvoorbeeld de huisarts). Wij zeggen altijd: bij twijfel, bel je gewoon 112!

In welke Eerste Hulp-situaties bel je altijd 112?

  • Wanneer iemand bewusteloos is;
  • Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval
  • Bij shock, ophoesten of braken van bloed met veel bloedverlies;
  • Als iemand een drukkende pijn heeft op de borst of onbekende hartklachten heeft;
  • Bij ernstige tweede en derdegraads brandwonden;
  • Bij een ernstige allergische reactie, hevige benauwdheid of het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur (inhalatietrauma)
  • Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting;
  • Bij ernstige problemen en/of gevaar op straat, in openbare ruimtes of in bedrijven;
  • Twijfel je wat te doen? Bel 112 en zij helpen je verder!

Speakerfunctie: (twee-)handig!
Iedereen kent wel de speakerfunctie op de (smart-)phone, toch? Wist je dat dit ook een hele belangrijke functie is bij een oproep in een noodsituatie? De centralist zal je dit ook vertellen tijdens het gesprek, want op deze manier heb jij beide handen vrij om hulp te kunnen verlenen. Zet daarom je telefoon op luidspreker. Dan kan jij eerste hulp verlenen terwijl de centralist jou voorziet van de juiste instructies.

Een noodoproep: waar moet ik aan denken?
Wanneer je 112 belt dan zijn de volgende zaken belangrijk om door te geven:

  • Geef door wie je bent;
  • Geef door wat er aan de hand is;
  • Geef door waar er hulp nodig is;
  • Geef door welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

De medewerker van de centrale meldkamer zal jou direct doorverbinden met de juiste hulpdienst in jouw regio. Krijg je een 112-meldkamercentralist van de ambulancedienst aan de telefoon, dan is dit in Nederland altijd een verpleegkundige. De centralist heeft een speciale opleiding gevolgd om in de meldkamer ambulancezorg aan de slag te kunnen.

Geen spoed, wel hulp
Het kan ook gebeuren dat je wel politie of brandweer nodig hebt, maar de situatie niet levensbedreigend of op heterdaad is.

  • Bel voor politie naar het volgende landelijke nummer: 0900-­8844.
  • Bel voor brandweer naar het volgende landelijke nummer: 0900-0904.

 

Met dank aan: Rijksoverheid en Rode Kruis.